الثلاثاء، 28 أكتوبر 2008

قال لي

قال لي اُحبها ؛ فهل تُحبني!!
قلت له لم تخلق كي
تُحَب
بل خلقت لتُعذّب
قال لي اُحسها ؛ فهل تُحسني !!
قلت له لم تخلق كي تُحَس
بل كي تُهمَل
قال لي اذكرها ؛ فهل تذكرني!!
قلت له لم تخلق كي تذكرك
بل كي تنساك
قال لي ....
قلت له اصمت
الم تتعلم
الم تتألم
الم تكتفي من الجراح
لم يبق فيك مكان لم تشوهه الاحزان
لم يبق فيك مكان لم تعتصره الآلام
كم من مرة انتظرتها
جريت لها
عانقتها في خيالك
ثم نظرت حولك فلم تجدها
كفاك يا قلبي ما لاقيت
فانت لم تخلق كي يكون لك بيت
اتحبها فلتحبها ما حييت !!!

و لكن ابدا لا تفكر

انها اليك ستنظر

فانت بالنسبة لها خيال نسمة

عبرت بين خصلات شعرها

وحركته فانتعشت بها

و نسيتها

هناك 22 تعليقًا:

Unknown يقول...

شوف بقي كده من اولها اول تعليق
وياعم ما تخاف ...مين فينا مش متراقب ؟
هات لي واحد بس ما علهوش رقابه..معلهش
وآسف ...جيت ارد الزياره بس ..ولم أقرأ شيئ ...و...و لي معك كلاااااام كتير...باين عليك كبيييييييير أوي

غير معرف يقول...

أنا اتهزمت يامينز...!

اتاخد مني أول تعليق،بس مش مشكلة،

اسمحلي بجد أحييك أقوى تحية على البوست ده

الكلمات عجبتني جدا،أصلا فكرتني بغنوة
لحليم،مش فاكراها تحديدا بس حسيت إن حليم ممكن يقول كلام زي ده

بجد عجبني آخر مقطع سامحني أصلي دخلت من الموبايل ووعد جايالك تاني

غير معرف يقول...

كفاك يا قلبي ما لاقيت
فانت لم تخلق كي يكون لك بيت
اتحبها فالتحبها ما حييت !!!

مش قادرة أوصف مدى إعجابي الشديــــــد بالجمل دي

لأ بجد..هايل اختيارك للتعبير

المناجاه بينك وبين قلبك فيها قوة بالغة..هو بيحب وإنت صعبان عليك حبه ده..والقسوة الشديدة عليه اللي باينة جدا في : أنت لم تخلق ليكون لك بيت
قمة المعاناة واليأس والألم...والاصرار

أتحبها..؟؟؟
فلتحبها ما حييت

لأ بجد إنت كتبت قصيدة هايلة
إزاي بتقدر تعيش حالة كده ؟؟
وتوصفها بالروعة دي
صدقني والله...أنا زي ماأكون بسمع حليم وأنا بقرأ الكلمات دي...بس لو أفتكر أيا غنوة لحليـــم !

تحياتـــــــــــــي

Beram ElMasry يقول...

اخى . Bondok
السلام عليكم
سمعتكما عندما قال لك فاجبته وقلت له ، وجرجرتنى وراكم اتارية قلبك مع الدنيا او من تحب ، ضحكت عيه وانا العجوز
شوف يا صديقى لو راجعت هذا العمل مرة اخرى واعملت الفكر مع شحنة العاطفة لظهرت هذه القصيدة اكثر ابداعا وطلاوة
دمت لى اخا وصديقا

Mostafa Safwat يقول...

يا سلااااااااااااااااااام
اسمحولي ابدأ الرد على الاستاذ بيرم
و طبعا انا متأكد ان بنورة و استاذ فركشاوي مش حيزعلوا

ليه حبتدي بيه اولا لاني حاسس اني بحب الراجل و حسيته طيب و عاوز ارد عليه الاول
و ثانيا لانه حيرني
في البدايه اعتقدت ان الكلام عجبه و فجأه اكتشفت انه مش عاجبه
بس الحاجه الي عجبتني انه انخدع هههههههههههه
مكنش عارف مين بيكلم مين
و بصراحة الي عجبني اكتر سياستة و ذوقه العالي جدا في انه يوصل رسالة ان الكلام مستواه مش حلو :)
بجد بجد انت انسان جميل
بس احب ارد رد صغير انا لم ادعي للحظة انني اكتب شعر و لا ابذل اي مجهود في انتقاء كلمات او الفاظ يكون لها وزن و قافية و الله انا بكتب حاله زي ما بنورة قالت بالظبط
ممكن تقول بتقمص شخصية و بحسها قوي و بكتب خواطرها. و صدقني مش بفتكر الي بكتبه بعد ما بكتبه ؛ يعني مش ممكن اقوله غيبا.
على فكرة انا سمعت كلامك و قرأتها مرة اخرى و حاولت افكر في كلام تاني بس مفيش
هو طلع كده في لحظتها.
ارجوا ان ده ميزعلكش
بجد شرفتني و اسعدتني بزيارتك الي اتمنى انها متنقطعش و تستحمل اخوك الصغير بندق و كلامه

Mostafa Safwat يقول...

الاخت بنورة
حليم ايه بس يا بنورة ده لو غنى الكلمتين دول كان زمانه مات و ملقاش حد يترحم عليه
هههههههههههههههههههههههههههههه

والله انت كلك ذوق و عموما طبعا طالما انت حسيتي الكلام و لمس حاجه في مشاعرك يبقى ده شئ جميل و دمتي للمدونة صديقة

Mostafa Safwat يقول...

الاستاذ فركشاوي
اهلا بيك و شكرا على رد الزيارة بس فين الجاتوه او اي حاجه حلوة :):)
المرة الجاية بقى يا ريت يكون عندك وقت تقرأ و تعلق.
شكرا

سراج يقول...

الإمام علي(عليه السلام)يقول: "إذا شككت في مودة إنسان فأسئل قلبك عنه".. أنت لست بحاجة لأن تسئل غير قلبك.. أتمنى أن لا يكون المخاطب هو قلبك، فجوابه أحبطني.. تحياتي

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم يا سراج
سعدت بمرورك على المدونة خاصة انها تعتبر اول زيارة منك.
بخصوص المخاطب فهو القلب فعلا و لكن اي الاجابات احبطك؟

ايمان مجدى يقول...

جميل قوى احساسك فى الكتابة
وجميل اكتر اسلوب الحوار
احييك بشدة بجد كلمات رائعة
تحياتى

سراج يقول...

من أنك: خلقت كي تعذب.. وتهمل.. وهذا محال.. فليس بأمكانك أن تحكم أن هذه هي مشاعر المرأة، لأن لها قابلية على إخفاء مشاعرها إلى حد الإيهام بالجحود، لأنها لا تملك الإستقلالية في قراراتها.. الله يعينك على قلبك

رندا يقول...

اااة من ذلك القلب الذى يقسوا علينا
وينتشلنا من احلامنا
ونترجم لغتة من سرعة نبضاتة
ماجملها كلمات صديقى اخذتنى اليها بقوة
فقلبك شدك الى بعد المدى وجعل من كلماتك حالة فريدة
وكان طبيب قلبك قلمك
الذى كتب فابدع
وهل سئلت قلبك لماذا لا نحلم لماذا لا نصرخ ؟
فسوف يصمت امامك ولا يجيب لانة ينزف الما من اجلنا
كنت اتصور ان صوت العقل اعلى من صوت القلب
ولكن ادخلتنى فى صوت القلب العالى بحسة
ليتة ابى ان يتكلم بنبض مسموع لكى يستمر حلمك ويستمر معة قلمك

اسفة على التاخير جدا فعلا فاتنى كثيرا عندما تاخرت على التعليق

دمت بحس رومانسى

رندا

Unknown يقول...

بندوق ..لا ياحبيبي ما تخاف علي نفسك .أما الاحساس بالقلق ...دا شيئ طبيعي جدا..والجاي أسهل بكتير..ما تحرمناش منك.
شوف بقي انا بحبك ومش قلقان ازاي ..الجاتوه والحاجه الحلوه ...اول تعليق ..وآخر تعليق...

maxbeta3zaman يقول...

صديقى السكندرى المهاجر للزحام والسحابات السوداء ..لماذا نهرك ذلك القلب المحب هكذا ..وماله شوية عمليات قلب مفتوح على شوية صدمات على كدمات على قليل من الكبسات والفلسعات ...لقد قالها شكوكو-أظنك تعرفه - فى أحد حكمه الخالده وقت أن كان عضوا فى حفلات أضواء المدينه قال وبالفصحى :
القلب يعشق قبل العين أحيانا
إذا رأى من بعيد أى فســتانا
تحياتى لك وقد تجولنا فى مدونتك عملا بنصيحة البنورة اللميع فوجدنا فيها كثيرا من الجمال.. والسطور ذات المعنى..وجريا علىطريقتى الكوميدية التى تشد يدى شدا استاذنك فى إعادة السطرين الأخيرين على طريقة الكوميدى
"فأنت بالنسبة لها قملة عبرت بين خصلات شعرها ...فهرشته ..فانتعشت ..وسقطت أنت من بين أناملها" إوعى تزعل من المزح وان زعلت امسحه...أما الغنوة التى تحاول البنورة تذكرها فاسمها أنت قلبى ..شعر كامل الشناوى وهى بالفصحى ومن أبياتها
أوتدرى بما جرى
أوتدرى دمعى جرى
أخذت يقظتي ولم
تعطنى هدأة الكرى
أخذتنى من الذرى
ورمت بى إلى الثرى

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم
بصوا يا جماعة
انتم مش عارفين عملتم فيا ايه
بجد انا لما دخلت و لقيت كمية التعليقات دي منكم مصدقتش نفسي و صدقوني لما اقول ان عيوني ملأت بالدموع و تماسكت حتى لا تنزل مني حتى قرأت تعليق الاستاذ ماكس و بدأت بالضحك في هذه اللحظة تركت لدموعي العنان لتنزل مختبئة في ضحكي.
بجد انا بشكر كل واحد اخد من وقته و جهده انه يقرأ ما كتبت و كمان يعلق عليه.
شكرا.

Mostafa Safwat يقول...

شخبطة

اهلا بيكي في المدونة ... دي اول زيارة ليكي .. و اسعدت قلبي بهذه الزيارة التي ارجوا انها تتكرر و يكون في تكرارها سعادة ليكي بما ستقرأين.

و ارجوا منك قراءة ما كتب سابقا اذا كان عندك وقت و ليكي نفس يعني :)

Mostafa Safwat يقول...

سراج:
شكرا ليك فعلا انك مش بس جيت و قرأت و علقت و بس.. بالعكس انت تابعت تعليقك و ردي عليه.

اما بالنسبة لوصفك للمرأة و مشاعرها
فلا نستطيع ان نعمم هذا الوصف الدقيق على كل مرأة فهناك من النساء من تكون مشاعرها تفيض و تغرق كل من تحب و لكن فعلا لو كانت المرأة تستطيع كتم مشاعرها فانها تتفوق في هذا حتى تعطيك الاحساس بالجحود
و منهم من قيل عنهم زي القطط تاكل و تنكر.
و اعتقد ان ده كله موجود حتى في الرجال.
شكرا

Mostafa Safwat يقول...

رنده

سعيد ان الخناقة الصغيرة دي مع القلب عجبتك.

ردك انت شخصيا مليئ بالرومانسية انت عندك مقدرة انك تقرأي الموضوع و تعمليله تحليل في بعض الاوقات بيكون احلى من الموضوع :)
لو تلاحظي الموضوع فيه صفات من البرج بتاعي ؛)
صح؟

Mostafa Safwat يقول...

فركشاوي
اهلا بيك مرة تانيه
بس كان عندي سؤال
انت فعلا زرتني مرتين و في المرتين لم تعلق على الموضوع
يا ترى سؤالي ده يندرج تحت "و لا تسألوا عن أشياء ان تبد لكم تسؤكم"
:)

Mostafa Safwat يقول...

الاستاذ ماكس

اولا حمد لله على السلامة و الله كنت قلقان عليك لأنك غبت فترة و قلت ان معركتك مع الثعبان لم تنتهي بعد. مش تقلنا عملت ايه صحيح.

ثانيا : بالنسبة لشكوكو فطبعا اعرفة و اعرف الغنوة دي.

ثالثا : انا مش بزعل من الهزار لأني انا نفسي بعمل زيك كده ؛ انا عاوز اقلك ان التغيير الي انت عملته في الابيات عجبني اكتر من الابيات الي انا كاتبها... صحيح ضحكتني جدا بس بجد بجد عملت احساس احلى.

رابعا و يااااااااااالها من صدمة هي دي فعلا الاغنية بتاعت عبد الحليم الي بنورة تقصدها لا لا لا لا مكنتش اتصور ابدا يا بنورة انك ممكن تشبهي كلامي بالكلام ده بالظبط كده بتشبهي نملة بفيل (طبعا النملة هو كلامي)بس طبعا شكرا

متغبش علينا كده يا استاذ ماكس

غير معرف يقول...

بندق
هتصدقني لو قلتلك إني فرحت بالتعليقات أكتر منك ؟

عشان لما أقولك كلامك قوي وجميل ماتكتبليش إني بجامل !!!

عمو ماكس،
هي دي القصيدة فعلاااا
نفس الاحساس والقسوة الي حاسس بيها القلب الطيب الموجوع ده

ماهو لو مش قلب طيب ماكانش ممكن يتوجع أصلا

بندق..ارحم قلبك شوية،،وما تخليهوش يتقمص حالات حزن عشان ما تتعبوش معاك

قلمك مميز جدا و قراءك كمان
تحياتي

Mostafa Safwat يقول...

بقالي يومين بدخل و مش بلاقي تعليق ههههههههههههههههه
شكلي كده حسدتني
شفتي يا بنورة
انا قضيت على البشر ههههههههههههههههههههه