الثلاثاء، 21 أكتوبر 2008

معركة ضد الاحباط

معظم من يعيش في بلدنا هذه الايام يعاني من حالة احباط شديدة ؛ اما لانه لا يستطيع الزواج او لا يستطيع تحقيق طموحه في العمل او لا يكفيه مرتبه و لا يستطيع ان يكمل الشهر حتى آخره ؛ اسباب كثيرة تحيط بنا و تجعلنا محبطين جدا جدا.
و انا واحد من هذا الشعب المحبط و لن ادعي انني اكثرهم احباطا او اقلهم و لكنني اقاوم ؛ احيانا انجح في مقاومة هذه الحالة و احمد الله على ما رزقني و احاول ان اشغل نفسي بما لدي من نعم و احيانا تكون المسببات اقوى من مجرد المحاولة فافشل و اهوي في حالة الاحباط حتى ينتابني الكثير من آلام الجسد.

طبعا الكل يتساءل لماذا احكي لكم هذا الكلام ؛ احكيه لاني اخاطب كل محبط و كل حزين ؛ كل شخص يشعر انه مظلوم او فاشل ؛ كل من لا يستطيع ان يحمد ربه على نعمه بصدق و باخلاص ؛ اخاطب نفسي و اخاطبكم.
سوف اتكلم معكم كما فعلت في موضوعي السابق بالصور ؛ و لا ادعي اني مؤلف او جامع لهذه الصور ؛ و لكنها اتتني في ايميل بعنوان افضل ايميل لعام 2008 ؛ و هو فعلا كذلك الافضل. و لكني سوف اعلق على الصور باستخدام التعليق الاصلي او تعليق خاص بي كي اشارككم احساسي بهذه الصور؛ دعونا نبدأ معركة ضد الاحباط و اليأس ....

يا ترى حاسس ان الدنيا مقفلة في وشك وصعبة و مفيش حاجة بتيجي بالساهل و بيطلع روحك عشان تحقق اي حاجة في حياتك
تفتكر دول حاسين بايه!!!!

طب مرتبك قليل و مش بيكفيك و عاوز تشتري موبايل جديد و مش قادر و حاسس ان زمايلك في الشغل معاهم موبايلات احسن منك
تفتكر دي ممكن تكون بتتمنى ايه في اللحظة دي!!!!

وحيد و مش لاقي حد تكلمه و اصحابك مش فهمينك و اهلك ظلمينك و عمالين يؤمروك اعمل ده و متعملش ده...
افتكر ان العسكري ده نفسه في حد يتكلم جنبه مش يهبهب

لا لا خلااااص يأست مش حكمل مش قادر ؛ كل محاولاتي للتحسين من وضعي المالي و الاجتماعي تبوؤ بالفشل ؛ يأست من محاولة ان اجد من يفهمني او يشعر بي ؛ يأست من ......

هو الراجل ده ميأسش ليه و لسه عايش و بيكافح !!!!

مطحون في الشغل و بتذاكر و حاسس انك مش قادر تقف على رجلك ؛ طلبات البيت كتير و مفيش غيرك ؛ لازم تنزل و تجيبلهم كل حاجة كأنك الشغال بتاعهم ...

ايه ده ؛ ازاي الجدع ده بيعمل كده ؛ ده احنا فرافير جنبه

عاوز تغير عربيتك اصل التكييف تعبان ؛ لا لا المواصلات زحمة و الدنيا حر و بتقف ساعة عشان تلاقي حاجه تركبها او بتضطر تركب 3 مواصلات عشان توصل البيت...

يا ترى الي انت عايشه ولا الي دول عايشينه ؛ ايهم اصعب!!!

المجتمع ظلمك و اهلك و اصحابك ؛ كلهم بيتحكموا فيك و كلهم تعبينك ...
اهدى كده و فكر؛ الست دي المجتمع عمل فيها ايه؟؟؟؟؟
ايه رأيكم !!! معلش بعض الصور صعبة بس بجد مؤثرة ؛ و هو ده المطلوب بس يا رب يكون التأثير ايجابي ؛ و لو لسه مش مقتنع و محتاج تشوف حاجات كمان كمل باقي الصور و لكن انا مش حعلق ..





في النهايه احب اقول حاجة ؛ كلنا عندنا مشاكل و كل واحد شايف ان مشكلته هي اصعب مشكلة ؛ الموضوع ده عشان نفتكر ان فيه مشاكل اصعب من مشاكلنا و ليس للتقليل من حجم او تأثير هذه المشاكل على مشاعرنا و لكن ارجوا انه يساعد كل واحد انه يقاوم و يعرف انه غرقان في النعم بالرغم من وجود مشاكل و ان في رب اسمه الكريم لازم نحمده و نعتمد عليه انه هو الي حيفرجها.
يااااااااااااااااااااااااا رب

ملحوظة: لو الموضوع جاب معاك نتيجة بلاش تبخل على حد بيه و ابعتهوله يمكن تاخد ثوابه.

هناك 9 تعليقات:

رندا يقول...

عارف يابندق

موضوعك دة اسمية اية
( شئ من الرضا )

يعنى كل واحد لازم يكون راضى بحالة
والله يابندق فى ناس عندها كل شئ وبرضة مش راضين خالص وبيبصوا لغيرهم
الرضا مش معناة عدم الطموح
لا طبعا اطلق عنانك للطموح بس كن راضى اذا ربنا اعطى او اخذ
يعنى نعمل لطموحنا وفى نفس الوقت نترك كلة على الله ونقول الحمدلله على كل شئ

تفتكر حد من جواة راضى الكل بيبص على الكل وكان حال الدنيا انقلب حالها

زمان من اكثر من 20 سنة كان الموظف
كل طموحة فى 3 جنية علاوة وبيفرح بيهم اوى وبيجيب بيهم اشياء كثيرة
كان زمان فى كلمة اسمها بركة ربنا
يعنى اى شئ فية بركة دلوقتى حتى البركة قلت علشان القلوب اتغيرت ومفيش رضاوالكل بعد كل البعد عن التقرب الى كلام الله والعمل بية
والمفاهيم اتغيرت

تسلم يابندق على البوست

كل الود

رندا

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم
ازيك يا رنده
دانا اصبح عندي متابعة اخرى للمدونة غير بنورة ... انا ححسد نفسي
و كمان يا رنده انتي سبقتي بنورة و اخدتي اول تعليق منها :)
و زي ما اتعودت منك كمان تعليقك بيكون بناء
شئ من الرضى اسم مناسب للموضوع بس النقطة انه الاسم لو حتلاحظي بيكون نابع من الحالة النفسية للشخص المتفاعلة مع الموضوع .. انا بالنسبالي الموضوع معركة و الرضى حيكون انشاء الله هو نتيجة المعركة.
ادعيلنا يا رندة نتغلب على حب الدنيا المسيطر علينا.

رندا يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

هو انا كنت اول رد بجد طيب كويس علشان بس اكفر عن الى فات هههههههه

المعركة يابندق سوف تستمر بيننا وبين الحياة

والشخص السوى الجميل هو الى بيدخل فى معركة لخوفة من انة يكون
دخل منطقة محظورة

كل شخص منا بداخلة بؤرة يتمنى فيها الحياة الجميلة

لماذا لم نصنف الذى بداخلنا وبداخلك طموح طبيعى

اكيد طموح لانك كاتب اسم البوست معركة ضد الاحباط

يعنى لو مش بداخلك المعركة هيكون شئ اخر لكن انت تعارك الحياة بكل قوة
لكى يتضح لك هل هذا طموح ام هذا شغف بالحياة

صديقى لا تفكر كثيرا ولا تصنف مابداخلك

المهم ان كل الذى تريدة حياة افضل
ومن منا لا يرغب فيها ومن منا
لا يسموا اليها ويتمناها

بل نضع يدنا فى اديدى الطموح ونجعلة طموح بناء

لا تكون محبط فى زمن انقلبت فية كل المعايير والموازين

كل الود

رندا

Mostafa Safwat يقول...

اولا اشكر ليكي اهتمامك و استمرارك على التواصل و النقاش في الموضوع
عارفة يا رندة مش بيقولوا دائما ان فيه شعرة بين العبقرية و الجنون
اعتقد ان فيه حجات كتير في حياتنا الفرق بين الحلو و الوحش فيها بيكون شعرة.
اعتقد ان من هذه الاشياء الطموح لحياة افضل و الطمع في حياة افضل . و انا اخاف الطمع و تعبت من الطموح و لذلك انا في معركة ضد الطمع و ضد الحياه للحفاظ على الطموح.

غير معرف يقول...

بسم الله
بالرغم من إني مكاني اتاخد
بس مش زعلانة..أوي يعني
!
فرحت إن العزيزة رنده متابعاك
وبتقرا و بتعلق تعليقاتها الممتازة طبعا

أنا كده اطمنت على البلوج ده..أموت وأنا مستريحة بقى
: )))))))))))
---
البوست ده...من أقوى ما كتبت
يمكن عشان أنا عندي حالة الاحباط الشديدة دي دلوقت
ولو كنت متابع مدونتي كنت هتلاقيني كاتبة عنها
بس باختصار ممل ومستوى لا يرقى أبدا لده الحقيقة
: ))

وقلت لنفسي حاجة...ما أتفلق
آه..ما أتفلق
في غيري كتيــــــــــــــــر مش لاقيين الأكل عشان يلاقوا راحة البال

أكتر صورة وجعتني
صورة الطفل الي بيلعب بالجمجمة
بص أنا هقولك حاجة كمان
معلش أفكاري مش مرتبه خالص أصلي متوترة
المهم
الموضوع ده في ربط بينه و بين موضوعك اللي قبله
الطبقات

أنا كلامي مش مرتب صح ؟؟؟؟
أنا جوايا لخبطة كبيرة جدااا
جوايا احباط ويأس و ملل و كسرة نفس
وجوايا أمل و صمت و حلم جميل نفسه يتحقق
عندي حالة من الرفض
برفض الواقع و مش عايزة أغيره
مش عايزة مش مش قادرة
جوايا تناقض هيموتني
بجد أعصابي تلفت
هل أنا كده مبسوطة و راضية ؟
لو آه طب أمال مالي
و لو لأ..طب إيه الحل ؟؟؟
--
طموحي اندفن جوايا
و أبص تحتي وأكتفي
مش عايزة بكرة ويايا
يكفيني...حلم منكفي

Mostafa Safwat يقول...

اخيرا ظهرت الاخت بنورة
و ياااااااله من ظهور
ايه يا بنتي دانتي كده متفرجتيش على الصور كويس
امال الراجل ابو رجل مش يائس ليه
امال الست العجوزة الشايلة الاعواد الناشفه على ظهرها تعل ايه ...
الناس دي بتكافح ليه ؛ عايشين ليه
لالا يا بنورة في حاجه غلط يا اما الموضوع المكتوب ملوش لازمة يا اما انت مشفتيش الصور و حسيتيهم ؛ اخرجي بره احساسك بنفسك و اتفرجي عليهم و حسيهم
انا مش حاطط صور جميلة و مستني تعليقكم عليها انا عاوزكم تحاربوا معايا و مش حتحربو لو محسيتوش الصور

Beram ElMasry يقول...

اخى . Bondok
تحية وسلام
لهذا القلب المتفتح والذهن الواعي بكل الصدق اقول
كلكل هو صدر البعير او الحيوان على الاطلاق ، والبعير عندما يناخ ( يعنى يبرك يعنى ينزل على الارض ) ينزل بصدره اولا وهى كلمة فصحى ( وناء بكلكلى ) لامرئ القيس على ما اذكر ، والمقصود لما الليل اسود وغفلق
الحاوى يعمل على صرف الانتباه الى شئ ليفعل شئ اخر ،وقال الله سبحانه وتعالى عن سحرة فرعون ( وسحروا اعين الناس )
حذف الواو افضل فى الميزان ولكنى تركتها كحرف عطف لالصاق ما بعدها للحاوى
ضاعف هذه الغلاسة ومرات مرات قانى ازداد بها بهجة لانها كما قلت دليل على استيعاب المتلقى وانا لا اسعى للشهرة اوان احتل مكانا فى قلوب العذارى ، فانا رجل فى المعاش من سنين ، وانظر تجدنى الح فى طلب النقد لا لشئ الا تحفيذ القارئ للاطلاع ، وانا لست فى حاجة للنقد لا تعاليا ولكنه لا يفيد قلمى العجوز
صدقنى انا فى منتهى السعادة بحوارك ، وتاكد ان القول الموزون ابقى فى النفوس ، ولعله ينشط الهمم
تحياتى لك ولا تحرمنى صداقتك ،ومن الاكيد انى ازورك دوما ما دمت حيا

maxbeta3zaman يقول...

يقول الحق فى حديث قدسى " يابن آدم إن لم ترضى بما قسمته لك فبعزتى وجلالى لأسلطن عليك الدنيا تجرى فيها جرى الوحوش فى البريه ..ثم لا ينالك منها إلا ما قسمته لك ... وكنت عندى مذموما ".
الرضا بما فى اليد وما وهب الله هو سبب الهدوء والسلام النفسى ولا يعنى ذلك السكوت عن السعى وصولا لهدف أو تحسينا لحياة ...لكن بشرط أن يتم ذلك دون سخط على الواقع الحالى .. والصور تعنى ذلك فهى تقول انظر لهؤلاء ان حاولت أن تسخط ...واعلم انك فى نعمة تناسيتها
تحية لبندق فقد عرفنا الآن سر ارتفاع ثمن الكيلو منك انه يناطح البترول غلوا

Mostafa Safwat يقول...

استاذنا العزيز ماكس

جميل الحديث الذي كتبته فعلا صدق الله العظيم.

اما بالنسبة لكيلو البندق الذي غلا ثمنه فبماننا في موضوع القناعة
فالنرضى بالسوداني بديلا ؛) ههههههههههههههه