الأحد، 19 أكتوبر 2008

طبقات

السلام عليكم

الموضوع ده موضوع فلسفي بدرجة كبيرة .. جالي امتى وحي الفلسفة ده .. جالي وانا قاعد اقرأ كتاب بس معجبنيش .. مش حقلكم عليه عشان لو حد فيكم بيقرأة ميتأثرش برأيي.
الكاتب كان بيتكلم عن الشعب المصري و نظام الطبقية .. هو الراجل بصراحة مقلش حاجة على هذا النظام و احتمال يكون قال .. انا مش عارف عشان مكملتش قراءة .. بس لما وصلت للكلمة دي نزل علي وحي الفلسفة.

طول عمرنا نعرف ان في طبقية ؛ فينا ناس مش فاهماها و فينا مش بيحبها و اتربى على انه يكره الموضوع ده و يتحمس و يقول كلنا ولاد تسعة و فينا مقتنع بيه و فاكر نفسه انضف من الناس كلها او يكون فاكر نفسه اسوأ من الناس كلها. الظريف ان كل الافكار دي حتعتمد على الطبقة الي الشخص فيها.

محدش يعترض ؛ كمل قراءة للآخر يمكن توافقني في الرأي.

انا مش عارف انا من اي طبقة .. و انا مش مع طبقة ضد طبقة .. و لكن انا بجد معترض على رفض مبدأ الطبقات .. لأني شايف ان حياتنا كلها طبقات .. ازااااي؟؟؟؟

اولا ربنا لما خلقنا خلقنا طبقات .. خلق فينا الغني و خلق فينا الفقير .. ده نوع من الطبقية .. خلق فينا المثقف و خلق فينا الجاهل و ده نوع تاني من الطبقية .. لما خلق السموات خلقهم سبع سموات يعني طبقات .. لما خلق الارض خلقها طبقات سواء تكلمنا عنها على انها طبقات الارض المختلفة او تكلمنا على السبع اراض التي خلقها الله ؛ الخلاصة انها طبقات. و الامثلة ممكن تكون كتيرة بس هي في الآخر طبقات . يبقى منرفضش مبدأ الطبقات لأننا مهما رفضناه حيفضل موجود.

النقطة المهمه هي لماذا اتخلقنا طبقات؟!! كان مقصود حاجة معينة من الحكايه دي؟!!! .. الاجابة طبعا مقصود و فيه حكمة رهيبة .. ثبت بكل المقاييس العلمية و المعملية ان نظام الطبقات هو افضل نظام لتبادل المنفعه بين مختلف الطبقات واسرع و سيلة لتسيير الامور .. فمثلا في اي شركة اذا ما تم ظبط الهيكل الاداري فيها بشكل مدروس فانها تنجح بشكل كبير لان استراتيجية العمل تأتي من الطبقة الادارية العليا و يتم تحليلها و تنفيذها بسهولة بواسطة الطبقات الاقل في الشركة ؛ والعكس يظهر ايضا في تقارير المتابعة انها تسير بشكل عكسي من الطبقات الاقل للطبقات الادارية الاعلى بسهولة و بشكل فني صحيح.

و لكن مفيش حد احسن من حد الا بالعمل .. يعني السماء الاولى ليست اقل شأنا من السماء السابعة كل السموات فيها ملائكة و فيها من الرسل و الانبياء ؛ يعني كلها احلى من بعضها. و ايضا طبقات الارض ؛ لو فكرنا ؛ هي الطبقة الاولى احسن من السابعة ؛ لا ؛ الاولى تراااااااااب فيها املاح و الاعمق صخور فيها معادن ثمينة يعني احسن من الاولى و لكن الاولى هي الي ممكن نزرع فيها و نعييش عليها و لكن الاعمق مش ممكن نزرع فيها ؛ يبقى مفيهمش احسن و اوحش .

يعني الخلاصة الطبقات موجودة و مش ممكن نلغيها .. لكن مفيش طبقة احسن من طبقة و لا طبقة اوحش من طبقة .. كل الطبقات مهمة لسير الحياة و تكوين مجتمع سليم نفسيا. فمفيش داعي ان الي موجود في طبقة عالية انه يفتكر نفسه مهم .. و لا فيه داعي ان الي في طبقة اقل انه يحس بالاهمال او انه ملوش لازمة.

يا جماعة كله زي بعضه كله مفيد لبعض و كله في الآخر نهايتة واحدة .. ده حتى البامبرز طبقات و كله بييجي فيه اللامؤاخذة . يعني محدش يزعل.

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

: ))

قفلة البوست جميلة على فكرة

في الأول تهت منك شوية..لكن توصلت إلى نفس النتيجة اللي أنا شايفاها

أوك..إحنا طبقات..كويس ..تحليلك و توضيحك للطبقات مبسط وواضح

والخلاصة قوية جدا في معناها

دي أهم حاجة....رحم الله امرؤ عرف قدر نفسه

محدش أحسن من حد أبدا
ومش ببقى مبسوطة لما حد يعامل حد بجليطة و تناكة لمجرد إنه أقل منه

: ))

وكله عند الله
ولا إيه ؟؟؟

تفوق جديد يحسب ليك
تحياتي

رندا يقول...

ممكن استاذنك فى حاجة

ممكن بس تعمل الخط لارج ههههههههه

عينى وجعتنى ومش قادرة اقرا

المهم انت عامل اية يارب تكون بخير وسلام يارب

كبر بقى الخط ربنا يكرمك ههههههههه

رندا

Mostafa Safwat يقول...

كنت حاسس ان قفلة البوست قفلة قوية هههههههههه

شكرا يا بنورة

*****************************

رندا انا كبرت الخط و غيرت شكل المدونة كله عشان خطرك.

غير معرف يقول...

الله الله الله
إيه الجمال ده ؟؟؟

بجد بجد البلوج كده أحلى وأريح للعين
مش عشان ده الold template بتاعي ولا حاجة

: )))

بس بجد بجد كده أحسن أوييييي

تحياتي
عقبال بقى ما تعملها عفشة مية قريب إن شاء الله

: D

رندا يقول...

تسلم ياااارب
ممكن يكون الخط كان كبير
بس انا الى نظرى ضعيف ولا حاجة ههههه

ندخل على موضوع الطبقات
فلسفتك رائعة وقد تكون من نفس فلسفتى فى الحياة

هذا الموضوع فتح مع بعض الاصدقاء وكنت اتكلم مع اشخاص فى نفس الموضوع ومش عجبنى كلامهم عن الطبقات الوسطى او الى اقل منهم

لان لولا الطبقات الى اقل من المتوسطة مكنش البية عرف يعمل بية ولا الهانم عرفت تعمل هانم

ولكن انا لى راى ويوجد شئ مهم ايضا
الثقافة ضرورية جدا فى الطبقات
بمعنى ناس مش متعلمة وقاعدين فى مكان مش نظيف وعندهم اقصى شئ فى النظافة انهم يذهبوا الى اى مكان بجلباب غير نظيف طيب اية المشكلة لو كان نظيف معنى كدة انة الفرق فقط ثقافة بينهم وليس طبقات

ليس ذنب شخص اتى من بلد ولا يرى فيها غير ترنمبة المياة ويقف طابور لكى يملئ منها ويشرب منها ولا اول مرة يرى الحنفية مثلا

او يركب التوك توك دة كبيرة وعندما ياتى الى المدينة يرى كل الناس راكبة عربيات فاخمة فيندهش ويقول فى قرارة نفسة انا عايز اعيش فى القاهرة لكى اصل الى كل شئ مثلهم
الطبقات ليس لها ذنب فيما خلقت

ولكن احيانا تخلق فى داخلها يااما حقد على الناس الى عندها او تخلق الطموح

فى الخارج مثلا
اصغر عامل ممكن ان يتزوج بطبيبة ولا يعيبة اى شئ فى هذة الطبقات لان يوجد عندهم ثقافة وهى انة يكسب من عرق جبينة ويستطيع ان يصرف على عائلتة يبقى مفيش مشاكل

يعنى مشكلة الطبقات فى الاول وفى الاخر الثقافة والوعى

هل تستطيع لو عندك ابنة تزوجها باقل منها فى العمل لا طبعا انا نفسى سوف اقول لا

هذة ليست طبقية ولكن ثقافة الاقل منا لم تكتمل ولا سوف تكتمل لاننا فى بلد يقال عليها من الدول التالتة

يعنى الى تحت سوف يظل تحت والى فوق سوف يكون فوق

صديقى
سوف يظل الطبقات العليا تساعد وتحترم الطبقات المتوسطة او الاقل منها

ولكن مع الاسف الطبقة المتوسطة او الى اقل منها سوف تكون حاقدة على تلك الطبقة

يعنى النظرية الان انقلبت وليس نظرية الطبقة العالية على الطبقة الفقيرة

بل نظرة الطبقة المتوسطة على الطبقة العالية

ومهما حاولنا ان نعلمهم التعامل او نعلمهم ان الحياة طبقات سوف يظل فى قرارة نفسة يقول اشمعنى انا هى دى مربط الفرس صديقى

اقولك على مثل
انا مرة ركبت تاكسى لان عربتى كان فيها مشكلة
وانا راجعة من المشوار قلت لة هنا الرجل لم يعلم هل انا اسكن هنا ام ذاهبة فى زيارة

وجت سائق التاكسى وهو يتنهد تنهيدة لها العجب ويقول لى ياااااااااة هما الناس الى هناشايلين هم حاجة زينا
استغربت وقلتلة ولية لا

قالى يامدام الشقة هنا يسولها الشئ الفولانى لكن احنا بفضل نلف وندور طول النهار علشان بس رغيف عيش هههههه
حقد حقد من الاخر ههههههههه

قلتلة على فكرة الناس الى هنا برضة لهم ظروف ومشاكل وبيحسوا بكل الناس الى حواليهم قالى الناس دول هيروحوا جهنم
اتخضيت قلتلة انت كمان حكمت عليهم قالى طبعا علشان مش شايلين هم الدنيا زينا ههههههههههه

وما ادراة يعنى ان الناس مش زيهم وليهم ظروف وايضا بييجوا اخر الشهر يتزنقوا زيهم وعجى على قلوب غريبة

اية رايك فى الطبقية بقى يابندق هههه

بوست هايل منك تسلم يارب

كل التقدير والاحترام لااجمل صديق

رندا

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم

يا سلام يا رنده والله انا لو كنت اعرف ان تكبير الفونت حبفرق معاكي كده كنت غيرته من زمااااااااااااااااااااااان
طبعا ردك في منتهى الجمال ووجهة نظر فعلا حلوة لانها ساعدتني على اني اجد اجابة مريحة على سؤال كنت دائما اسأله لنفسي و لما اجاوبه كنت بزعل من نفسي جدا اييه السؤال!!! لو عندي بنت هل ممكن اجوزها لواحد ميكانيكي مثلا؟؟ و كانت دائما اجابتي لأ ؛ و كنت اعيب على تفسي اني متكبر و في نفس الوقت حكون متكبر ازاي و انا لو عربيتي عطلانه عند الميكانيكي ممكن اجيب فطار و اقعد آكل معاهم في الورشة. و الاجابة انت قلتيها مش تكبر و لكن مشكلة اختلاف ثقافة الي هي بالتالي بتأثر على التصرفات و ردود الافعال و اسلوب الحياه كله.
في نفس الوقت تعليقك اثار في نفسي الفضولية تساؤل قوي .. هو انت كنت رايحه فين بالتاكسي!!!!! طبعا ده تساؤل مش سؤال عشان متفكريش اني مستني اجابة.
شكرا جدا على المشاركة الفعالة

Mostafa Safwat يقول...

بنورة سعيد ان الشكل الجديد عجبك و كويس انه الشكل القديم للمدونة بتاعتك .. يعني عينك واخده عليه

بس موضوع عفشة الميه دي صعبة و الا المدونة بتاعتي حتبوظ لان كل واحد مزنوؤ حيجيلي يفك زنئته هنا و ده شئ مش حيكون لطيف :):)

رندا يقول...

كنت رايحه فين بالتاكسي!!!!! طبعا ده تساؤل مش سؤال عشان متفكريش اني مستني اجابة.

.........................

هههههههههههههههه

لا هقولك كنت تحت بيتى حضرتك
ههههههههههههه
يعنى انا من الناس الى هو قال عليهم فى جهنم هههههههههههه

كنت مروحة تخيل ولما الاقى حد فى وشى بقى بيقولى كدة
ارد اقول اية يعنى
انا طلعت لجوزى احكيلة طبعا قلتلة فى ناس بتشتم فينا ضحك طبعالانة عارف نفوس البشر ههههههه
وبجد الموضوع دة زعلنى اوى لان الناس دول عمرى مابعاملهم بتعالى مطلقا لكن بضع حدود للمعاملة معهم
لانهم مع الاسف مش هيفهموا حسن تصرفى معهم

يعنى لابد من وضع حدود وهذا ليس بتعالى مطلقا

الناس الى بتنظر نظرات غريبة البعد عنهم افضل علشان انفسهم قبل انفسنا

تحياتى واحترماتى لفكرك الراقى

رندا

Mostafa Safwat يقول...

شكرا على الاجابة يا رنده

maxbeta3zaman يقول...

ردى هو بيت شعر واحد فط من التراث يقول
الناس للناس من بدو وحاضرة
بعض لبعض وإن لم يشعروا خدم
وهذا ما ذكر فى القرآن فقدجعلنا الله طبقات ومستويات فى كل شىء وتميز كل منا بميزة ومهارة عن أخيه " ليتخذ بعضكم بعضا سخريا " يعنى يشتغل بعضكم عند البعض الآخر .,.أنا لسه قارى قصيده لعمنا أحمد فؤاد نجم بيقول "مين فينا بيحكم مين " وهى إحدى روائعه التى كان يهاجم فيها السلطة ...
أما ختام الفلسفة فهى درة التاج بس انت نسيت "وأستك ...وأستك " وهو الرباط المجتمعى اللا انفصالى بين الطبقات وهو الذى يحفظ كل شىء من الانفراط والتشرذم

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم
الاستاذ ماكس جميل قوي اني احس انك فاهم بالظبط الي انا عاوز اقوله و جميل جدا ما تضيفه من ابيات شعرية او احاديث فعلا بتضيف كتير للموضوع المكتوب.
كم كنت اتمنى فعلا ان يكون عندي بعض من الثقافة الفكرية الي عندك ؛ اعتقد ان مواضيعي كانت حتكون اجمل كتيييييير
.

اما موضوع التشرذم ده فده موضوع كبييييييييييييير اعتقد انهم حلوه بسم الفران.
شكرا