الثلاثاء، 4 نوفمبر 2008

من اكون

من اكون؟؟؟
سؤال يتكرر
يتردد
يصرخ
سؤال كاد يصيبني بالجنون
من اكون؟؟؟؟
هل انا انسان تملأه الظنون
ام شخص يعيش حلم مجنون
حلم حب و ثروة
حلم مكانة و نفوذ
بحثت و فكرت
قرات قصص كثيرة
و لكن قصص اكثر سمعت
ذهبت الى اقصى الشرق بحثا
و في النهايه رجعت
و انطلقت الى اقصى الغرب املا
و لكني صدمت
فلم اجد اجابة لسؤالي
من اكون؟؟؟؟
نظرت في المرآه
فلم اعرفني
رأيت وجها لا اعرفه
قسماته حزينه
ملامحه كئيبه
سألته من انت؟؟
اجابني انا هو انت
ازدادت حيرتي
فخلعت نظارتي
مسحتها ثم اعدتها امام عيني
و نظرت فلم اجدني في المرآه
ماذا اكون؟؟
قلبت في دفاتري القديمة
علني اجد اي شئ مكتوب
نعم ...
ها انا ذا رأيت دليل
لقد وجدت شئ جميل
هنا انا اعيش
وهناك على الشاطئ مشيت
وفي هذه الشرفة
جلست و قرأت
هذه امي
وهذا ابي
انا انسان خرجت من بيتي
بحثا عن سراب
جريت وراء وهم
ونسيت الاحباب
فقدت هويتي
الآن عرفت
انا عائد من حيث اتيت
ان الدنيا لمن سعى لها قاتلة
و لمن سعى لآخرته تأتي زاحفة

هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

بسم الله
أنا ذهلت جدا لما قريت البوست ده بجد
مش هقولك السبب،بس أنا فعلا مذهوله من البوست،أنا مش هقولك الكلام جامد وجميل عشان والله إنا مش بجامل
أنا عايزة أناقشك في كل جملة إنت كاتبها،بس داخلة من الموبايل،
والموضوع صعب كده،وعد بكره الصبح أكمل إن شاءالله كلامي

المهم إني أول تعليق تاني

maxbeta3zaman يقول...

أهو البحث عن الذات فى داخل النفوسات
أم هو هو فقدان الذاكره ...من كتر ما الهارد اتهرى؟ ...أم أن بطاقة الرقم القومى ضاعت منك وبتعمل الشويه دول عشان مايقوللكشى صورة محضر عشان يعمللك بدل فاقد...أما إذا كان قصدك فلسفى بقى والحاجات المتعلقه بالأنا العليا والسفلى والبرانايبقى انت دخلت فى اليوجاوموش بعيد تكون حاليا فى جلسة قرفصاء تأمليه ..وانت فكرتنى بزميل تخته.. كان يحفظ أغانى البرابرة وكان له أغنيه غريبه على لسان واحد بربرى يقول فيها :
أبص فى المرايــــه
أجول عفريت معايا
ولما اضحك فى الضلمه
مايبانش غير سنـــانى
أنا الأسمرانى ..أنا الأسمرانى
أمى مصريه ..وابويا سودانى ..فيبدو أن النظر فى المرآه بيخلى الواحد يشوف حاجات موش تمام ...
أما الجد وجد الجد بقى يابندق فهو القول الأخير ...وهو قول المولى عز وجل ومن أراد الآخرة وسعى لها سعيها وهو مؤمن . فلنحيينه حياة طيبه" فالسعى لها هو العقل كله فعلا ..وبه ومعه يأتى الخير كله ..كل مودتى لك

Mostafa Safwat يقول...

بنورة
ده تعليق عشان تحجزي بيه اول مكان في التعليقات هههههههههههههههههه
ماشي يا ستي ناقشيني زي مانتي عاوزة انا قاعد مستني المناقشة

Mostafa Safwat يقول...

استاذنا العزيز ماكس

سعيد بتواجدك معايا...و ان كنت قد اسشفيت من كلامك عدم ارتياحك للمكتوب :)
بس الموضوع مش فلسفة ولا حاجة ده هو زي ما هو كده
توهان و جري على دنيا ملهاش لازمة
و فعلا الواحد حاسس انه كبر فجأة و فعلا سايب اهلي في اسكندرية بس مش بمزاجي ده اكل العيش يعني هي صورة مبالغ فيها شوية بس النهاية الي في آخر الكلام هي النهاية الحقيقية مهما كان شكل القصة.
اراك قريبا في موضوع تاني يعجبك بدل ده :)

غير معرف يقول...

:‏ ‏)
بالضبط كده

هقولك بقى..
إيه رأيك في الكلمتين دول

وسألت نفسي حائرا..أنا من أكون ؟

مالي عشقت السير في طرق الجنون

فإذا جنوني صار بعض تعقلي
---
أو خلينا في دي :

سألت نفسي كتير مارستش يوم على بر..
أنا اللي فيا الخير..ولا اللي فيا الشر ؟
---

الأولانية غناها كاظم،والتانية أحمد سعد،

عجبتني أوي طريقة عرضك للفكرة،بتعرف تشدني إزاي لقراية كل كلمة

كم حد فينا حس الإحساس ده؟

إنه تايه..مش عارف هو مين وليه وبيعمل إيه ؟

لحظة مواجهة صعبة جدا بينك وبينك
أيون
بينك وبينك

بتفوق من وهم بنفسك
بتقول لأه ليك

بصيت في المراية لقيت حد تاني تعب من التوهه أكتر منك

تعب من النداهة اللي ساحباه وراها
وساب عشانها أهله وناسه

ولما فاق..يا لحق..يا مالحقش
أجمل حاجة
كانت القفلة

دايما قفلاتك بتعجبني جدا على فكرة

الحكمة الأبدية
أنا برده داخلة من الموبايل وكلام المواجع عمره ما بيخلص
تحياتي

Unknown يقول...

ايه يا بندق حضرتك تغيب وترجع تقول مش فاهم...قرب وانت تفهم ..
وقلنا بيروحوا اماكن مش ولا بد ...عايزه شرح دي كمان ؟
وأتاريك مش عارف من انت عايز تعرفي انا...بقي ده اسمه كلام ...يا ررراااااجل

Mostafa Safwat يقول...

يا اهلا يا يا اهلا يا بنورة
كل ده تعليق من على الموبيل
طب و الله كتر خيرك على المجهود
على فكرة اصل الموقف حصل بس مش في المراية ده واحد شاف صورتي اتخض هههههههههههههههههههههههههه
ما علينا
سعيد بتواجدك المستمر معانا

Mostafa Safwat يقول...

متشكر على الزيارة يا استاذ فركشاوي

غير معرف يقول...

لست أدري من أكون...؟
أعاشق يهوى الجنون...؟
حائر بين الظنون..
أم أنني طير حزين..
أعيته دنيا من الظنون..