الأربعاء، 16 أبريل 2008

انواع الحب


نيجي بقى للموضوع الي ما قلتلكوش عليه ؛ الي هو ايه!!!!!!!!!! انواع الحب. بصوا بقى اولا مش عاوز حد يفكر يقاطعني ؛ كملوا قرايه للآخر وانتوا حتفهموا وجهة نظري ؛ اتفقنا؟

في ناس بتقول ان الحب نوعين حب عذري و حب مش عذري ؛ انا مش حتكلم عن الحب من وجهة النظر دي ؛ لكن خلونا نتكلم عن الحب من وجهة نظر كلنا نسيناها.

يعني تعالوا نقسم الحب لكام نوع ؛ يعني مثلا في حب الأب لإبنه و في حب الأب لبنته. السؤال المطروح هنا ؛ هو في اختلاف؟ الاتنين اولاده يبقى حيحبهم زي بعض ؛ الاجابة لااااااااااااااااااااااااااااااا
الولد بالنسبة للأب هو عزوته ؛ سنده ؛ يحبه و يخاف عليه و كل الكلام الجميل الي ممكن نقوله بس لازم يقسى عليه عشان يتنشف عوده ؛ البنت دي بتكون حاجة تانيه حبها مختلف لانها بالنسبة للأب الحنية والحب الي ملوش حدود يعني مفيش اي نوع من القسوة ممكن تكون موجودة.
طب تعالو نبص للموضوع من النحيه العكسيه ؛ يعني من نحية الاولاد للاب. هو بالنسبالهم الحماية و السند و في اوقات كتير مصدر اللعب و التنطيط ؛ لحد ما يكبروا يفتكروا نفسهم بيفهموا يبتدوا يتعوجوا عليه ؛ تقوم الدنيا تديهم على دماغهم ؛ يعرفوا ان الله حق . في منهم بيرجعوا لعقلهم و في منهم بيركبهم العند و دول ربنا يسترها معاهم بقى.

خلاصة النوعين دول من الحب من وجهة نظري؛ حب ربنا بيزرعوا في قلب الاب في نفس اللحظة الي بيشيل فيها مولوده الصغير عشان يقول في ودنه الادان و ده نوع مش ممكن يقل او يتغير مهما حصل لانه مش قائم على اي نوع من انواع المنفعة . اما الحب العكسي الي هو من نحية الأبناء لابوهم فهو حب قائم في مبدأه على المنفعة ؛ يعني هوحب شديد طالما الأب يعطي بشدة و الابن محتاج بشدة ؛ اما اذا قل عطاء الاب لأي ظرف او اشتد عود الابن او البنت فهذا الحب يتغير و يختلف ؛ ليس بالضرورة يقل و لكنه لن يكون ابدا بنفس الشدة.


طيب فين الأم ؟ الام بقى يا جماعة دي حاجة مينفعش اوصف حبها لأولادها لسببين الأول لأن ده الحب الي الرسول عليه الصلاة والسلام اوصى بيه و بصاحبته ثلاث مرات ؛ و السبب الثاني اني مش أم فأكيد مش حعرف اوصفه. انما الاولاد هما هما نفس النداله ؛ و ارجوكم محدش يعترض و يقول "لا احنا مش اندال" ؛ او حتى يقول" يا عم اتكلم عن نفسك". بصوا كلنا اندال مع امهاتنا حتى انا و لو مكناش اندال مكنش الرسول عليه الصلاة و السلام احتاج يوصينا ؛ و كان زمان الراجل الي راح للرسول عليه الصلاة و السلام و قال له انه خدم امه و نام تحت رجلها و شالها على كتافه و لف بيها الكعبة ؛ كان زمانه ارتاح ؛ لأن الرسول عليه الصلاة و السلام قال له لم توفيها حق طلقه واحدة و هي تلدك. حد بقى يستجري يقول لي انه مش ندل. بس بلاش نقسوا على انفسنا احنا بنحب امهاتنا و الي ربنا بيقدروا على حاجة بيعملها.

المهم الام دي مصدر الحنان و الحب و الامان و الاطمئنان و .........هي مصدر تعليم الحب و دة الجديد ؛ ايوه احنا بنتعلم نحب من امهاتنا ؛ يعني دائما حتلاقي اكتر شخص اي طفل صغير بيحبه هو الشخص الي امه بتحبه قوي لان مشاعر الام بالفرحة و الحزن و كل المشاعر بتتنقل للطفل.


في كمان نوع من الحب ظريف و دمه خفيف ؛ الي هو حب الاخوات لبعضهم ؛ ده اعتقد انه نوع كوميدي ؛ يعني يضربوا بعض بس بيحبوا بعض ؛ يتخانقوا مع بعض بس يخافوا على بعض ؛ يخدوا الحاجة من ايد بعض بس لو حد فيهم احتاج حاجة يجروا عليه كلهم.


طبعا لكل قاعدة شواز بس مش عاوزين نتكلم عنهم دول.


تعالوا بقى نتكلم عن النوع الي كلكم مستنيين اوصله ؛ انا مش حديله اسم ؛ انا ححاول اوصفه وكل واحد فيكم يقلنا الاسم الي يخطر على باله.

تخيل نفسك او تخيلي نفسك ؛ عايش و مقرر انك ملكش دعوة بالجنس الآخر ؛ انت بتفكر في مستقبلك ؛و حياتك ظريفة ؛ بتخرج مع اصحابك و بتشتغل و كل الناس صحابك واخواتك ؛ ولاد و بنات مش فارقة . و بعدين في يوم من الايام تصحى من النوم كده و حاسس ان قلبك تايه ؛ يعني هو بيدق في صدرك بس بيدق دقه زيادة ؛ و ساعات دقه ناقصة ؛ هو محتار يدق ولا ميدقش ؛ طب ليه كل ده ؛ اصلك كنت بتحلم حلم جميييييييييل ؛ كنت بتحلم بواحدة من اصدقائك من اصحابك من معارفك من زمايلك؛ كنتم ماشيين مع بعض و كنت بتتكلم معاها و هي بتسمعك ؛ كنت بتحكيلها على قلبك و على احساسه بالفراغ و هي بتبصلك بعينيها الي ماليانين كلام و بتسألها على طريقة تصالح بيها القلب التعبان ده ؛ فتقرب منك و تمسك ايدك و تطبطب عليها و تحطلك راسك على حجرها و ايدها على خدك ؛ و تصحى انت من النوم حاسس بيها معاك حاسس بيها في كل حاجه في الاوضه حتى لمسه ايدها موجوده على خدك ؛ ريحه العطر بتاعها بتجري في مخك.

ايه ده هو انا اتجننت ولا ايه؟ ايه التهريج ده!! ده كلام فارغ. و تعترض كل الاعتراضات الي ممكن تعترضها و تقنع نفسك انه حلم ؛ و تقوم تحضر فطارك و تفطر و كله تمام و تنزل تقضي يومك عادي و تنسى الحلم و الي حصل فيه.

و بعدين في يوم كده عادي تشوف البنت دي ؛ و فجأه كده تفتكر الحلم ؛ تسلم عليها و انت قلبك بيرقص و عينيك بتضحك بتسلم عليها زي متكون اول مرة تشوفها ؛ فرحان بيها زي متكون كانت وحشااااااااااااااااااااك قوي ؛ كانت مسافرة و رجعت. و طبعا هي مش فاهمه مالك و مش بعيد تكون قلقانه منك. و لما ترجع بيتك تلاقي نفسك فرحان و انت مش عارف ليه ؛ يعني محصلش في اليوم اي حاجه مختلفة ؛ يوم زي كل يوم ؛ بس انت فرحان ؛ ماشي في البيت بتدلق فرح. و تحصلك الصدمة بقى اول ما تقعد مع نفسك ؛ هو في ايه؟ و بعدين تيجي صورتها بتضحك في عينيك تقوم تضحك انت كمان " لاحظ انك قاعد لوحدك" تتنفض و تستعيذ بالله و تقوم تصلي ؛ تخلص صلاه و انت لسه قاعد على السجاده تفتكر موقف تاني ليها و تالت و رابع و ............... ايه ده انا بقالي ساعه قاعد على سجادة الصلاة سرحان في ايه في مين؟؟ ليه؟ هو ايه الي حصل؟ ايه الريحه دي؟ لتاني مرة ريحه العطر دي في عقلي؛ لا مش في عقلي دي في اوضتي ؛ بس ايه الي حايجبها في اوضتي؟ ايه الصوت ده ؟؟ هي موجوده عندنا في البيت ؟؟ ازاي يعني ايه الي حايجبها؟ و تقضي ليله زي الهبا....ب.

تنزل تاني يوم مضروب بالنار تمشي في الشارع عشان تروح في اي حته ؛ فجأه ترفع عينيك تلاقيها في وشك و بتضحك الضحكه الي بتخلي قلبك يكسر اول عضمتين قدامه في قفصك الصدري عشان ينط يحضنها. تسلم وانت متلخبط و تستأذن و تمشي بسرعة ؛ و تسأل نفسك هو انا مشيت هنا ليه ده حتى مش طريقي؟؟؟ المهم انت مش حتلاقي اجابه.

نيجي بقى للقشة الي قسمت ظهر البعير ؛ بعد كام يوم من اللخبطة و الصراع الداخلي و طبعا مش حقلكم كم الغباء الي بييجي في اللحظات دي لانك كل سؤال بتسأله لنفسك مش بتعرف تجاوبه ؛ المهم تقرر تخرج مع اصحابك عشان تفرفش ؛ وتقعد معاهم على البحر و بعدين و انت قاعد كده تحس ان قلبك بيدق زياده و ان الدم عامل سباق في عروقك و لو عندك شعر في راسك حتتمنى انه يقع لانك حتحس بيه واقف زي متكون في فيلم رعب ؛ اييييييييييييييييييييه ده ؟؟؟؟

تبص وراك ؛ شمالك ؛ يمينك؛ تركز عينيك على العربيات الي معديه بتجري ؛ بتدور عليها . ايوة انت بتدور عليها ؛ انت عاوز تشوفها ؛ انت حتموت لو مشفتهاش دلوقتي ؛ ايه ده؟؟ عربيتها جايه هناك وسط العربيات؟ معقوله !!!! ايوه صح هي . و تعدي العربية و تشوفها فيها و شعرها طاير من الهوا الي داخل من الازاز . متقليش انك لسه مش فاهم . ده انت قلبك كسر بقيت عضم صدرك و نزل يجري وراها .

و اخيرا تعترف لنفسك و اخيرا الذكاء يرجعلك تاني و تلاقي اجابات اسئلتك كلها اخيرا تقف كده مع نفسك و بكل قوة و حنان و غضب و فرحة وتقول انا بحب البنت دي و الا ايه؟ يانهاااااااااار بالالوان هو انت لسه بتسأل ؟ هو الغباء لسه مسيطر!!!! لا ابدا انا بحبهاااااااااااااااااااااااااااااااااا.

وطبعا حياة سعدتك حتتغير من اللحظة دي ؛ مش حقول 180 درجه لانها حتتغير في اتجاهات كتير. حتتغير لدرجة انك تقريبا كل يوم حتلاقي نفسك بتقف في نفس الحته الي لمحتها منها و هي معديه بعربيتها المرة الي فاتت عشان تلمحها تاني ؛ لانك حتلاقي نفسك مش نافع معاك انك متشفهاش يوم ؛ حتى لو من بعيد . حتلاقي نفسك عارف انك حتشوفها لو كنت قاعد في اي مكان و هي حتعدي على المكان ده حتى لو مش بينكم معاد و لا اتفاق. حتلاقي نفسك بتسألها ايه الي مضايقك؟؟ حتى لو كانت بتضحك معاك و بتحاول تخبي ضيقها عن الناس كلها ؛ انت عرفت ازاي انها متضايقة؟ حسيت ازاي انها جايه ؟؟ مين الي قال لك انها مبسوطة؟ خمنت ازاي الحجات الي بتحبها؟!

لو جدع بقى جاوب على الاسئلة دي باجابة تانيه غير ان قلبك الي قاعد معاها هو الي بييجي يفتنلك على كل الحجات دي.


ده نسميه ايه بقى؟!!!!!!!!!!

بس لو سمحتم محدش يقلي حب ؛ لان ده مش حب.

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بسم الله
كالعادة
اتشديت من أول كلمة لآخر كلمة
الموضوع شيق جدا
و متشعب جدا جدا
أنا متأكدة إن البوست ده
To Be Continued
: ))
المهم
إنت اتكلمت عن أنواع مهمة و جميلة في الحب
أنا مش هعلق دلوقتي عليها لأن البوست لازم يتقرا تاااااني عشان أقدر أعلق كويس..
أما سؤالك
فأنا كمان مش عارفة للإحساس ده إسم
هو مش حب
هو حاجة أقوى و أكبر من الحب..هو إحساس بين الأرواح
لما قلبك يتخطف..و تعرف اتخطف ليه و على مين..
لما قلبك يرقص على صوته
لما دموعك تنزل على جرحه ووجعه
لما تحس بيه في بعده و في قربه
إيه الكلام الكبير أوي ده
!!!!!!!!!
لالالالالالا كفاية كده المرة دي
أكمل بعدين
: D
MeNo

غير معرف يقول...

bema ennak daye2tena fil "qanah" we talabt menena ne2ra el blog iza kan 3andena qodret e7temal.. fa olt amma neshuf...
bas enak motafa2el giddan :) which is good tab3an, bas "mogarad afkari" ana would have thought it all ways mesh bas weg-het el nazar el motafa2la.. I think en 7ob el om wel ab fetri, ghasb 3annak 7at7eb ebnak aw bentak, lakin 7ob el 3eyal le ahalihom moktasab, ya3ni wallahi kont kowayes ma3aya 7a7ebak, makontesh kowayes mesh 7a7ebak.. 3ashan kida and i quote (SAW) :أعينوا أبناءكم على بركم, I think it was (SAW) i am not sure really..
amma benesba lel 7ob "elli kolina a3adna nestannak tetkalim 3anno dah" lol, i cant really debate, i might die before finding that kind of love..
And that's just my humble opinion, aw "mogarad afkari" lol

Mostafa Safwat يقول...

اولا : مينو
دايما رافعة معنوياتي ؛ بصي يا ستي انا لما كتبت الموضوع كنت قاصد انه مايكنش كامل و فعلا لازم يكمل بس مش انا الي حكمله انا قصدي انكم تكملوه معايا و ده فعلا الي ابتديتي انت و زوزو تعملوه كده ان شاء الله الموضوع يكمل بيكو.
ثانيا : زوزو
شكرا انك قريتي احد مواضيع البلوج و شكرا انك جيتي اصلا عشان تشتركي معانا برأيك ؛ و اتمنى ان فعلا ميكنش الكلام الي قريتيه كلام ملوش معنى ؛ بالرغم اني شايف ان انا وانتي متفقين في الرأي بتاع حب الاهل و حب الاولاد للاهل . اما بالنسبة للنوع الاخير فاتمنى انك تقابليه و تعيشي اجمل ايام حياتك معاه و يكون انسان محترم يستهلك.

غير معرف يقول...

والله با اخ بندق انا اتفق مع بعض كلامك و بالذات في حته النداله مع الامهات , بس اختلف طبعا في موضوع حب الابناء للاباء انه حب قائم علي المنفعه جايز يكون معاك حق ان في البعض كده بس التعميم غلط و مش حقيقي , و بعدين تعالي هنا بقي قولي ايه يا خويا السهوكه اللي انت فيها دي اقف استني مين يا عم دي اخن واحده لو اتاخرت عليا 5 دقايق حتي لو في اشاره و لا عربيتها عطلت باسيبها و امشي انشالله حتي نرمين الفقي, و كمان انا ليا راي في الموضوع ده احساسا الراجل عموما بالانثي احساس و قتي بعد كده بتتحول العلاقه لنوع من انواع التعود الذي يعقبه فتور لا ارادي والساله دي نسبيه يعني الوقت اللي بيستمر لحين وصول المرحله للفتور نسبس ممكن واحد بعد شهر و واحد بعد سنه, مش مهم المده لكن جاي جاي ليه بقي؟
لان الست اي ست هي جزء من حياه الراجل اما الراجل اي راجل هو كل حياه الست عشان كده كنت لازم تفرق بالمره بين حب الراجل للست و حب الست للراجل و اسمحلي بقي اني هاخلي الموضوع ده في يومياتي النهارده مع قصيده تدعم الموقف --- و يجعله عامر
بيكوووووووووووووووووووووووووووو

Mostafa Safwat يقول...

بص يا بكبك انا ححاول اكون مؤدب في الرد عليك هههههههههههههه
بص يا سيدي انا مش بتسهوك انا بحاول اوصف حالة من المشاعر واضح انك ملكش علاقة بيهاو بالتالي بتفترض انها سهوكة :)
و بعدين الموضوع يفرق في نوعيه البنات الي كل واحد فينا بيتكلم عليها ؛ انت بتتكلم عن نوع مينفعش معاه غير الطريقة بتعتك في التعامل و انا بتكلم عن نوع تاني من البنات مش ححاول اوصفهولك عشان متتعقدش في حياتك.
اما بقى النوع الي انت بتتكلم عنه فاعذرني بقى في موضوع الجزء و الكل الي انت قلته ده . انا معرفش اصلا معنى الكلام ده. و لو كنت اخدت بالك انا في اول الموضوع قلت اني مش حتكلم عن الحب من وجهة النظر الاعتياديه الي هي بتاعت الراجل و الست و عموما احب اشوف انت حتقول ايه في البلوج بتاعك عن الجزء ده.
في النهايه احب اشكر ليك تواجدك معانا في الموضوع ده

غير معرف يقول...

اشكرك انك طلعت مؤدب و ده عهدي بيك,لكن الفرق بيني و بينك اني باتكلم من شباك الواقع اما انت بتتكلم من شباك حمام بيتكو يا ابنب لازم تفهم اني و بلا فخر عدي عليا كل الانواع اللي ممكن تتخيلها بس الحكايه مش كده خالص لازم تفهم ان منظور الحب عموما اختلف , عموما احنا مش هانختلف بس احب الفت نظرك لحاجه الانثي هي انثي مهما اختلف الشكل مفيش بينهم فرق و خصوصا في المشاعر واضح ان انت اللي خبرتك قليله شويه في الموضوع ده علي العموم انا ممكن اساعدك, ولا خاب من استشار .
تابع يومياتي و يجعله عامر
بيكووووووووووووووووووووووو

Mostafa Safwat يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههه
اولا شباك حمام بيتنا مش بيبص على الشارع.
اما موضوع اني قليل الخبرة فده شئ بالنسبالي ميضيقنيش ؛ ساعات فعلا قلت الخبرة في مواضيع معينه تدل على حاجة كويسة مش وحشة :).
و عموما منكم نستفيد امال ايه فايده الحوار

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
العفو يا أستاذي والله الموضوع فعلا جميل جدا والمناقشة فيه مثمرة للغاية ودي مش مجاملة
لأن كل مافي حياتنا مرتبط بشكل أو بآخر بالحب
بحب فلانة ،مش برتاح لفلان
بعز علانة،مش طايقة علان
:D
أنا حبيت أسأل على حاجة،ليه النظرة التشاؤمية للعلاقة بين الأزواج ؟؟
ليه ماتفضلش الدنيا وردي ؟
مشاغل الدنيا ومشاكلها ؟
ماهي المشاكل موجودة من يوم ما اتقابلوا لحد ما اتجوزوا !!!
ليه إحساسنا بالناس بيتغير ؟
ليه الي جوانا مابقاش متملك مننا ؟
ليه مقتنعين إن الحب ده حاجة كده من الشكليات ؟؟؟
لو في من القراء الأفاضل متجوزين ياريت يفيدوني
أصل أنا مش فاهمة ليه الحب بيدبل ورده بمرور الوقت ،هل عشان طول ما الحد ده بعيد عنك إنت عاوزه،ولما يبقالك،تبعد عنه ؟؟؟؟
أفيدوووووونا الله يكرمكم
MeNo

Mostafa Safwat يقول...

شفتي ؛ مش انا قلت انكم حتكملوا الموضوع ؛ انا ما قلتش اي كلام على موضوع حب الازواج ده.
يمكن عشان مش موجود :):):):)
لا لو عاوزة رد بجد .. بصي المشكلة الرئيسيه من وجهة نظري اننا بعدنا عن الدين في كل حياتنا بمعنى
تعرفي حد بيتبع قول الرسول عليه الصلاة و السلام اذا امنتم للرجل دينه فزوجوه؟
انا كل الي بشوفه ؛ فين الشقة و فين الشبكة و حتكتب مؤخر كام عشان اضمن حق البنت.
يعني لو كان البني آدم ده وحش و بهدل البنت ؛ المؤخر حيحافظ عليها ههههههههه او حيصلح حاجه.
و يا ترى في حد من الرجاله بيتبع امر الرسول عليه الصلاة و السلام لما قال رفقا بالقوارير.
و يا ترى في واحدة ست النهارده عارفه يعني ايه جوزها و يعني ايه طاعت الزوج و تعرف قصة الست الي راحت تشتكي للرسول عليه الصلاة و السلام ان الرجالة كتب عليهم الجهاد و الستات لا طب عاوزين نفس الثواب ازاي ؛ قال لها الرسول عليه الصلاة و السلام طاعة الزوج تعادل الجهاد في سبيل الله.
مييييييييييييييين بيعمل كده؛ مييين يعرف كل ده.
فكري معايا كده لو الراجل احترم مراته و احترم مشاعرها و في نفس الوقت هي حسسته انها تستاهل الاحترام ده و انه رقم واحد عندها و انه اطاعته فيما لا يغضب الله ؛ تفتكري حيبعدم عن بعض ؛ حيفضلوا يحبوا بعض؟
اعتقد انهم لو اصلا مش بيحبوا بعض و متجوزين جواز صالونات حيحبوا بعض.
في سبب كمان بس انا مش عارف ايه الحل فيه ؛ ان كل واحد بيرسم نفسه قدام التاني و محدش بيكون على حقيقته ؛ فلما بيتجوزوا بتبان الفضايح.

غير معرف يقول...

بداية،أعتذر عن التأخير غير المقصود،
الحقيقة يا أستاذ بيكو،أنا مش قادرة أفهم إعتراضك على وجود بنت رقيقة،في مشاعرها قبل شكلها،مش بتبلى عليا وأقول زور إني رقيقة،بس أنا واثقة إن أكيد في بنت تستاهل إنك تستناها 5 دقايق زيادة،أو تتأخر إنت ال 5 دول،ولو إني واثقة إنها لو بتحبك أوي،هتسبقك للميعاد،
وكون بندق مش خبير في البنات دول،فده من كرم ربنا عليه،إنه بعدهم عنه،ورزقه باللي تريحه من الخبرة : ((
ثانيا: بندق،موضوع الحب بين الأزواج ده،موضوع شائك جدا،كنت كتبت رد طويل جدا وبغلطة اتمسح،
هحاول أفتكر الرد وآجي تاني

ola يقول...

كل انواع الحب الى كتبتها فعلا حقيقيه وطبيعيه جداوالاسلوب رائع لدرجة انى وانا بقراه كنت بتخيل بابا وماما واخواتى واولادى كمان.والنوع الاخير تقدر تسميه الحب الاول الى بيعدى فى حياة الانسان زى الطيف الجميل الى مش ممكن يبقى حقيقة.وكمان عايزة اقول ان الحب علشان يعيش لازم نحافظ عليه ونرعاه زى الطفل الصغير بالظبط.