السبت، 5 أبريل 2008

ايه الفرق بين الانسان و الحيوان!!!!!!!!

ممكن السؤال ده يكون قديم وتكونوا عارفين اجابته زي ما انا كنت فاكر اني عارف الاجابة.. بس صدقوني الواحد كل مايعيش كل ما يفاجأ ان الاجابات الي يعرفها ممكن تكون مش صح.
حد يسألني ازاااي؟؟؟ ها مش سامع حد بيسأل..مش عجبكم الكلام !!! طب انا حكمل من غير محد يسأل.

يعني مثلا الاجابة المعروفة ان الفرق هو العقل ؛ زي ميكون الجيوان معندوش عقل ؛ بس لو فكرنا شوية حنلاقي ان الحيوان عنده عقل و في حيوانات اثبتت انها اعقل من الانسان و اذكى ؛ يبقى ازاي ده يفرق بينا و بين الحيوانات ؛ ده كده الفرق في صالح الحيوانات.
اوووم انا بقى فكرت و تفتق ذهني عن فكرة او اجابة احسن من موضوع العقل ده ؛ قلت انا بقى ان الفرق بين الانسان و الحيوان هو المشاعر.
طبعا مع الايام اكتشفت ان الحيوان عنده مشاعر و بيحس اكتر من ناس كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير؛ يعني لو كنت مصاحب كلب و الكلب ده زعلك - و ده نادرا ما يحدث - حتلاقي الكلب زعلان لزعلك و حتلاقيه بيلحس ايدك عشان تسمحه ؛ تعالوا بقى نشوف الانسان لو انت زعلان من حبيبتك و هي غلطت فيك او العكس مثلا؛ فيه كام وحده بتعتذر و متسبش حبيبها يسبها وهو زعلان صعب مش كده ؛ دي تسيبه يضرب راسه في اتخن حيطه تقابله و عندها الف مبرر لغلطها و لو مفيش مبرر يبقى تعمل مش فاهمه هو زعلان من ايه بس المهم محدش يقول انها غلطانه.
قلت بس برده الانسان عنجه مشاعر الامومة غير الحيوان. الايام اثبتت ان حتى دي عند الحيوان احسن ؛ يعني مفيش نمرة بتاكل عيالها و لا بترميهم ولا بتبيع ولادها ؛ بس الانسان بيعمل كده. مفيش حيوان بيهد عش ولاده بس الانسان ممكن بانانيته يهد بيت عياله و المصيبه انه بيكون فاكر ان ده حب و خوف عليهم.
يعني حتى في المشاعر الحيوانات احسن.
آخر فكرة فكرت فيها الكلام حيث ان الانسان بيتكلم و الحيوان لأ. و حتى دي طلعت غلط. لأن الحيوانات بتتكلم و ربنا قال انه علم سيدنا سليمان لغة الحيوانات. يبقى احنا الي جهلة و مش بنفهم الحيوانات بتقول ايه. المفجأة انهم بالعشرة مع الانسان بيفهموا كلمه (قصدي الحيوانات) يعني لما تربي قطة وتقلها تعالي بتفهم و تيجي ؛ لو قلتلها امشي بتمشي بس العكس مش ممكن يحصل ؛ يعني لو القطة دي عاوزاك تقرب منها مش ممكن حتفهمها لو مش طيقاك و عاوزاك تبعد عنها ووقفت على ديلها عشان تفهمك مش حتفهمها. يبقى العيب عند مييييييييييييييين.

بصوا انا شايف انحنا نتلم و نسكت و نبطل فلسفة عشان الخلاصة كدة الحيوانات طلعو احسن مننا في كل الفروقات الي بينا و بينهم.

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

انا رايي ان الفرق بين الانسان و الحيوان هو القدره علي الاختيار و ده السبب الرئيسي ان الانسان خاضع للثواب و العقاب و الدليل علي كده قوله عز و جل (كل نفس بما كسبت رهينه) عشان كده احنا افضل بس فس النقطه دي بس وللاسف بنستغلها غلط لاننا في الغالب بنختار الشر لكن مع اللي انا قلته ده الا ان انا متفق معاك يا عزيزي بندق في ان الحيوان اوقات كتير بيكون احسن من الانسان بس بلاش نقول الكلام ده لحسن نلاقي بكره الكلاب مرشحه نفسها في مجلس الشعب خاللي الموضوع بينا و بين بعض و يجعله عامر

Mostafa Safwat يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا كنت متأكد ان في حد حيقول الكلام ده. عشان كده مكتبتوش.
بص يا درش صح احنا لينا حق الاختيار و اعتقد و على قد فهمي الديني المحدود ان هي دي الامانه الي اتعرضت على كل الخلق و رفضوها الا احنا الي وافقنا و ده من تخلفنا.
و زي م انت قلت احنا دائما بنختار الشر. يبقى الحيوان احسن في دي كمان عشان معندوش فرصة اختيار الشر.
اما الاقتراح بتاعاك ف ممكن نعرضه للمناقشة :) و مش حقول اكتر من كده احسن نتعلق من تعاليقنا :)

إيــــمــــان يقول...

-=-= وجهة نظر =-=-

كنت امبارح زي الطفل المفطوم
على صدر امُه
كان القلب بينزف همُّه
"بعد ماقلتي: " وجودي وذاتي
غَرِّك إن القلب هواكي
وتركتيني اعيش ف آلام واحزان وهموم
ّ!للدرجه دي مانتيش قادره تمدّي الإيد
غَرِّك إن ماعنديش غيرِك يملا حياتي
واستكترتي اللحظه عليّا
.....

ليه يابندق التشاؤم ده!!! الدنيا لسه بخير وأكيد فيها ناس زي الحيوانات بالظبط :)

Mostafa Safwat يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
واضح ان الموضوع ده استفز جواكم الطاقة الابداعية للنكت
فعلا يا ايمان الدنيا فيها ناس زي الحيوانات بس للأسف حتى لمااخترنا نكون زي الحيوانات اخترنا اسوأ ما فيهم و ده يثبت ان فعلا احنا منستهلش حق الاختيار