الخميس، 10 يوليو 2008

انا و مروان ---- كل القصايد


اسمحولي اكتب القصيده دي ؛ انا بعشقها و حكتبها زي ما بسمعها بعد اذنكم ؛ مع الاحتفاظ باللهجه اللبناني على قدر المستطاع
****************************************************

آه على قلب هواه محكم

يحب قلبا بحبه لا يشعر

فاض الجوى منه...فظلما يكتم

أيقول لها احبها او يكتم امره
ويحي أنا..بحت لها بسره

حكيت لها قصص عشقه لقلبها
وشكوت لها..قلبا بنارها..مغرم

فلمحت من عينيها ناري وحرقتي

و رأيت فيهما حبي و لوعتي
قالت على..قلبي هواها..محرم
هي حياتي..فلما بانت بنأيها
صار الردى...آآآه عليا أرحم



‏*‏**



كل القصايد


من حلى عينيك


من دفى ايديك

و من شوقي اليك

كتبتهن و قلتهن


هودي القصايد مش حكي يا روحي


هو بكل القصايد


هو ليكي كلهن



هودي الاغاني غرامي سنين


هودي دموع و نغم و حنين


هودي ايامي مع


قلبي الي بيوجع


انا لولا الهوى انا مين

هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

على فكرة،جميلة جدا السلسلة دي،إنك تدور وسط المعنى على معنى أعمق،دي حاجة مش سهلة وأنا شكلي هقلدك كده،ده إنت خلتني بسمع الأغاني كلها بمزاجي أنا،أشيل في كلام وأحط كلام،
هنا،عجبتني جدا جملة :-يحب قلبا بحبه لا يشعر،بجد التعبير هنا دقيق المعنى،وظفت الكلمات بصورة جميلة جدا،
في جملة تانية الحقيقة أنا مش فاهماها:-ورأيت في عينيها حبي ولوعتي
هو المفروض بيشكو حبه ليها وهي مش حاساه،فإزاي شاف حبه ولوعته في عينيها،معلش أصل في عرق صعيدي متأصل في العيلة
أطلب التوضيح و شكرا
: D

Mostafa Safwat يقول...

اولا طبعا احب اشكر ليكي زيارتك الدائمه للبلوج
اعتقد انك الوحيده الي بتيجي عندي بانتظام

ثانيا الجمله بتاعت رأيت في عينيها حبي و لوعتي
مالها بقى
اولا هيا بتقول و رأيت فيهما حبي و لوعتي
و الضمير هنا عائد على عينيها من الجمله السابقة و هو مش بيشكيلها حاجه بس زي ما لمح في عينيها ناره و حرقته شاف الحب و اللوعه بتوعه الي هما كانو سبب ناره و حرقته
ببساطه مش لما بتبصي اوي في عين الي قدامك بتشوفي نفسك بس لما شاف تفسه شاف الي شافه بقى :)
و سلامي للصعايده

غير معرف يقول...

بسم الله
أولا: أنا قارئة جيدة جدا..بحب أمشي رجلي كده في المدونات،عشان فعلا بتعلم منها،آراء جديدة،أفكار جميلة،مواهب رائعة،يعني،
بصفتي بحب القراءه فأنا راشقة عندك إنت والبراح،بس إنتو كسلانين جدا.

ثانيا:الجملة الأصلية نفسها كانت ملخبطاني،بس دولقت فهمتها،و اكتشفت أد إيه
التعبير ده ممتاااا
ز و عميق،
يمكن ماكنتش هفهمه لو ماكنتش وضحتهولي،

الصورة البلاغية فيه كانت مش واضحة ليا،أشكرك،
أضفت للمعنى معنى يقويه

ثالثا بقى و ده الأهم
هلبت ما آني حسييييت في سلامك للصعايدة ريحة نقورة،،
خييييييير،،،في حاجة ؟؟

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
أستاذي الفاضل،اسمحلي أهنيك على اختيارك للصورة الرقيقة هنا،مش قادرة أوصفلك كمية المشاعر اللي اتحركت جوايا لما شفت البنت برقتها وسكونها،و يمكن باستسلامها،
الصورة كملت إحساس الغنوة الراقي،بجد يسلم ذوقك،،
واكتب حاجة جديدة بأى !!

رندا يقول...

بندق الغالى

هذة القصيدة غنت صح تحفى بجد

انا جاية اعتذر عن غيابى والله غصب عنى انت عارف المصايف بقى وكدة
اختيارك جميل وراقى

لسة زعلان منى :(

طيب فين جديدك بقى عايزة قصيدة من كلماتك انت يلا شد حيلك

كل الاحترام لاجمل بندق

رندا

رندا يقول...

انا حجيت اسلم
انت فين مش كتبت جديد لية

يارب تكون بالف خير

اوى تكون بتصيف وسايب المدونة
مش تقول طيب اجى اشقر عليها هههههه
وبراح عاملة اية سلامى ليها

مش تتاخر بقى فى انتظار جديدك

كل الود

رندا

Mostafa Safwat يقول...

اهلا بيكي يا رنده
والله بسعد بزيارتك للمدونه جدا
ان شاء الله الجديد الي اتكتب يعجبك
و شكرا لاهتمامك

maxbeta3zaman يقول...

يقول لها "احبك" بدل "احبها" تبقى أوقع لو أنا قارى التشكيل صح ..انما إن كان تشكيل الألف بالفتحة مثلا يبقى كلامى موش فى محله ...عموما أخى بندق أنا سعيد بمرورك على دكانى وسعيد أكثر بما قرأته هنا ..هنا إحساس جميل بالكلمة واختيارك للأغانى يعكس ذلك
كل تقديرى لك....اذا أردت التعرف على بعض قصائدى -وهى قليلة فى البوستات إذهب عندى لشهر أغسطس وسبتمبر واقرأ قصيدتى لولدى يوم زفافه - وكذا مشمش يتحدث عن نفسه -وكذا أوراق قديمه ... والباقى ممكن ابعته لك عالميل

Mostafa Safwat يقول...

والله انا شايف ان وجهة نظرك يا ماكس حلوة
بس مش عارف ليه كتبتها كده
يمكن احساس الكلمة كدة عندي اقوى
هو مش اصله مش بيكلمها بالرغم انه بيكلمهاوهي دي المشكلة :)

سيف جميل يقول...

هي متاخرة شوية بس عاش