السبت، 21 مارس 2009

رحلة الى بلجيكا - حلقة 1

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
طبعا في ناس اول ما حتشوف العنوان حتفكر ان الموضوع موضوع منظرة و حيقولوا هو كاتب الكلام ده عشان يقولنا انه راح بلجيكا و كده .. شوفوا ده رأيكم بس لو كملتم للآخر حتعرفوا انا كاتب الموضوع ده ليه.
اولا حبا مني اني اشارككم معايا في اليومين دول فانا ححكيلكم الي حصل معايا و ضمنيا حتعرفوا باقي الاسباب.
اولا دي كانت رحلة عمل من النوع التقيل جدا ؛ يعني محدش يفتكر اني كنت طالع اتفسح و ان كنت اتمنى انها كانت تكون فسحه .. الطيارة طلعت الساعة 10 صباحا من مطار القاهرة القديم الي عاوز اقلكم انه احسن حالا من مطار القاهرة الجديد بمراااااااااحل.  في اول مراحل ركوب الطيارة كل شئ كان جميل و هي طيارة مصر للطيران اير بص اول ما بدلأت تتحرك بدأت ريحه عجيبة تملأ المكان و زادت بطريقة جعلتني اسأل المضيف "انت شامم الي انا شامه" قال لي "آآآه ده يظهر واحد من الركاب قلع جزمته"  مع العلم يا جماعة ان معظم الركاب اجانب يعني المفروض نضاف ؛ قلتله " الله يكرمك دور عليه احسن الريحة توصل للكابتن و تأثر على تركيزه و يدخل بينا في اول برج يقابله"
المهم الريحه راحت بعد ما الطياره طارت . انا قلت الحمد لله من هنا و بدأ تدفق غير طبيعي من ركاب الطائرة على الحمامين بتوع الطيارة ؛ و بما اني قاعد امام الحمامين الوحيدين الي شغالين في الطيارة فقد فوجئت ان الركاب الاجانب في حالة زنقة مستمرة و مستعصية في بعض الحالات و ده كان بيظهر لما يحصل تفاعل كيميائي شديد يتغلب على الكلونيا الموجودة في الحمام و يخرج ليصيب العبد لله بصدمه تنفسيه حاده.
المهم وصلنا بالسلامة الساعة 3 ظهرا بتوقيت بلجيكا و نزلنا في المطار الي كان فااااااااااضي لدرجة اني خلصت الاجراءات و اخدت شنطتي و طلعت من المطار في عشرون دقيقة.
خارج المطار التاكسيات وقفة طبور منظم جدا كل واحد في دورة ياخد زبونه ؛ انا طبعا فهمت الفولة و اخرت نفسي عشان يجي دوري مع التاكسي المرسيدس ؛ المهم وصلت الفندق بتاعي الساعة 4 عصرا و كان المفروض اني التقي باحد الاشخاص المسؤلين عن هذه الرحلة في فندقه ؛ اتصل بي هذا الشخص و قال لي انه ينزل في الهيلتون و ان الهيلتون يبعد مسافة عشر دقائق من فندقي ؛ و هو ينتظرني عشان نتغدى سويا.
انا طبعا عملت جدع و نزلت الرسبشن اخدت خريطة و سألت اروح الهيلتون ازاي و الراجل مشكورا وصفلي على الخريطة ؛ طلعت الشارع و مشيت على الوصف حوالي 20 دقيقة و لم اصل لأي هيلتون ؛ مش عاوز اطول عليكم ؛ لقيت سور حديد قافل جزء من الشارع الي انا ماشي فيه وواقف عند السور ثلاث اشخاص واحد ببدلة و الاتنين التانيين مش باينلهم معالم من كتر البنادق الي شايلنها . طبعا رحت للراجل ابو بدلة عشان اسأله فوصفلي و قلي لني ماشي صح بس لسه قدامي حوالي عشرين دقيقة كمان ؛ طبعا احب ابلغكم بخبرين مهمين اولا المبنى الي كان متأمن بالشكل ده كان السفارة الامريكيه ؛ اما الخبر التاني اني وصلت فعلا بعد عشرين دقيقة للهلتون ؛ دخلت و سألت على الراجل و لكني لم أجده ؛ حاولت مع الرسبشن كل الوسائل من تركيب حروف الاسم و لكنه مكنش موجود ؛ طبعا حتقلولي رقم الغرفة ؛ المفاجأه انه كان معايا بس الغرفة مكنش فيها حد بالاسم ده ....
**************
حوقف هنا عشان متزهقوش بس لو حبين تعرفوا الباقي قلولي و انا اكمل

هناك تعليقان (2):

Esraa Hamed يقول...

ايه دا بقااااااا
ايه لزومه التشويق ده دلوقتي
بجد انا عايزة اعرف جداااااا ايه اللي حصل

اسلوب حضرتك مشوق جداااا بجد

في انتظار البوست القادم
:)

Mostafa Safwat يقول...

السلام عليكم
اسراء انت فرحتيني بجد لاني بعد يومين من كتابة الموضوع قلت ده ممل فعلا لان مفيش حد علق و قال حاجه
و اصلا مكنتش اعرف انك بتيجي المدونة عندي
بجد بجد فرحتيني
و عشان خطرك حعزب الناس التانيه معانا و حكملك القصة
شكرا للمرة التانية